Kamu Hastaneleri Birliği genel Sekreterliği ve Yeni Yönetim Anlayışı Basına Tanıtıldı


Artvin Sağlık İl Müdürlüğü yürürlüğe giren 663 Sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kararname hakkında Artvin’de yerel ve ulusal basının temsilcilerine bilgilendirme toplantısı gerçekleştirdi.

Artvin basınının yoğun ilgi gösterdiği tanıtım ve bilgilendirme toplantısına Artvin’e yeni atanan ve görevine iki gün önce başlayan Sağlık Genel Sekreteri Ekrem Akbaş, İl Sağlık Müdürü Dr. Murat Küçükoğlu, Halk Sağlığı Müdürü Uzm. Dr. Hakan Hacısalihoğlu katıldı. İlk sunumu İl Sağlık Müdürü Dr. Murat Küçükoğlu yaptı. Sağlıkta yapılan değişikliklerin amacının hizmette kaliteyi artırmak, devlet hastanelerinin en iyi hizmeti sunmak olduğunun altını çizerek şu bilgileri verdi;

Dr. Küçükoğlu: “Sayın Bakanımız makam sözünden hoşlanmaz. Makama Hizmet Odası der. Biz bu anlayışla çalışmalarımızı sürdürüyoruz.  Hastalarımıza daha iyi hizmet sunmak için Bakanlığımız 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname yayınladı. Kararname Resmi Gazete’de yayımlanmasının ardından 81 ile genel sekreter atanmış oldu.
Artvin’e Ankara Keçiören Devlet Hastanesi yöneticisi Sayın Ekrem Akbaş atandı. Bu vesileyle kendilerine hoş geldiniz diyor, görevinde başarılar diliyoruz. Yeni yapılanmada üç kişi görev almış oldu. Kamu Hastaneleri Genel Sekreteri Ekrem Akbaş, Halk Sağlığı Müdürü Uzm. Dr. Hakan Hacısalihoğlu ve il müdürü olarak ben Murat Küçükoğlu görev almış olduk. Biz büyük bir sorumluluk aldığımızın farkındayız. Ben Şubat ayında Artvin’e atandım. Halk Sağlığı Müdürümüz Mart ayında göreve başladı, Kamu Hastaneleri Genel Sekreterimiz Ekrem Akbaş iki gün önce görevine başlamış oldu. Ben size 663 Sayılı KHK hakkında kısaca bilgi sunacağım.

663 SAYILI KHK KARRANAME ÇIKTI


02.11.2011 tarihinde 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) çıktı.Daha kaliteli Yaygın Erişilebilir sağlık hizmeti sunan Çalışanları mutlu ve yüksek motivasyona sahip Liderlik ve rehberlik edebilme kabiliyeti daha yüksek, Sürdürülebilirlik  Dikey yapılanmadan yatay yapılanmaya geçiş:
Karar alma ve uygulamada daha sorumlu, yetkin ve hızlı bir yönetim kademesi Uzmanlaşma Kurumsal düzeyde: Yeni Hizmet Birimleri ve Kurumlar İnsan kaynakları düzeyinde: Sağlık Uzmanlığı  Performans değerlendirme sistemi (yöneticiler ve tüm çalışanlar için) İnsanların sevmedikleri değişim değil, değişimin içinde taşıdığı şüphe ve belirsizliktir. 

663 Sayılı KHK’nın gerekçesi ise: Sürdürülebilirlik Dikey yapılanmadan yatay yapılanmaya geçiş: Karar alma ve uygulamada daha sorumlu, yetkin ve hızlı bir yönetim kademesi, Uzmanlaşma Kurumsal düzeyde: Yeni Hizmet Birimleri ve Kurumlar. İnsan kaynakları düzeyinde: Sağlık Uzmanlığı Performans değerlendirme sistemi (yöneticiler ve tüm çalışanlar için)



 Eski Yapının mahzurları nelerdi diyeceksiniz; Merkezin günlük icrâî işleri sebebiyle politika belirleme ve sistem yönetimi temel görevlerine yeterince yoğunlaşamaması,
İcra ve denetim fonksiyonun bir arada bulunması sebebiyle yeterince etkili performans denetimi yapılamaması

Önceki yapıda ise: Yetersiz uzmanlaşma, İş hacmi büyüklüğü ve tekrarlanan işler
İş verimi düşüklüğü Sonuç odaklı değil süreç odaklı bürokratik yapı vardı.

Sağlıkta Dönüşüm Programı ile: Kamu hastaneleri birleştirildi. Personel dağılımındaki dengesizlik giderildi. Aile hekimliğine geçildi.Genel Sağlık Sigortası hayata geçirildi.
Hekim seçme hakkı getirildi. Aile Hekimliği sistemine geçildi ve Birinci basamak sağlık hizmetleri ücretsiz hale getirildi.
Vatandaş finansal risklerden korundu. Sağlık göstergeleri iyileşti. Sektör büyüdü. Vatandaş memnuniyeti %76’ya çıktı

Yapı Neden değiştirildi? Politika belirleme kapasitesini artırmak, Düzenleme ve denetleme kapasitesini artırmak, Hizmet sunumunu daha verimli ve kaliteli hale getirmek, Ülke kaynaklarının daha etkin kullanılmasını sağlamak, Sayıca ve hacimce artan işleri daha iyi yönetebilmek.


Bu yapının içinde Bakanlığımıza Bağlı Kuruluşlar ise şunlardır:
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Koruyucu sağlık hizmetlerini ve labaratuar hizmetlerini yürütür.
 Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Devlet hastanelerini yönetir ve işletir.
 Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu İlaç, tıbbi cihaz ve her türlü tıbbi ürünün standartlarını belirler, ruhsatlandırır, denetler ve bu ürünlerin piyasa gözetimi ve denetimini yapar.
 Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Türk boğazları, hudut ve sahilleri ile ilgili uluslararası sözleşme ve mevzuat hükümlerinden kaynaklanan yükümlülükleri yerine getirir.   
Halk Sağlığı Kurumunun ildeki yönetim teşkilatıdır.İldeki koruyucu sağlık hizmetleri, laboratuvar hizmetleri ile aile hekimliğini de içine alan temel sağlık hizmetlerinden sorumludur.

İl Sağlık Müdürleri, Bağlı kuruluşların koordinasyonunu yapar, uyumlu çalışmasını   gözetir. Sağlık hizmetleri yönünden ilin durumunu Bakanlıkça belirlenen aralıklarla Bakanlığa rapor eder. Acil sağlık hizmetlerini yürütür. Olağanüstü durumlarda sağlık hizmetinin sevk ve idaresini sağlar. Bakanlık hizmet birimlerinin görevlerini yetki devri çerçevesinde il düzeyinde yerine getirir.

İlçe müdürleri Aynı görevleri ilçe düzeyinde yerine getirir.Halk Sağlığı Müdürlükleri, koruyucu sağlık hizmetlerini yürütecek; böylelikle halkımızda bilinçlenme sağlayarak kamu sağlığını tedavi süreçlerinden önce koruma hizmetlerini yürütecek.

 Halk Sağlığı Müdürlükleri;

Halk Sağlığı Kurumunun ildeki yönetim teşkilatıdır.İldeki koruyucu sağlık hizmetleri, laboratuvar hizmetleri ile aile hekimliğini de içine alan temel sağlık hizmetlerinden sorumludur.Halk Sağlığı Müdürlükleri, koruyucu sağlık hizmetlerini yürütecek; böylelikle halkımızda bilinçlenme sağlayarak kamu sağlığını tedavi süreçlerinden önce koruma hizmetlerini yürütecek.

KAMU HASTANE BİRLİKLERİ

Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunun il düzeyindeki yönetim teşkilatıdır. İldeki bütün hastanelerin yönetiminden sorumludur. Genel Sekreterlik ve Hastane Yöneticiliğinden oluşur. Yöneticileri 2 yıllık süreli sözleşmelerle çalışır.Ülke genelinde 90 adet Birlik kurulmuştur.
Performansı ölçülecek ve başarısı kadar başarısızlığı da kendisinin olacak. Hastanelerartık şeffaf ve hesap verebilir olacak. 

Türkiye Kamu hastaneleri Kurumunun gerekçeleri ve hedefleri;

Bakanlığın politika yapma ve sağlık sistemini yönetme kabiliyetinin arttığını ve Bakanlığın çok daha fazla insan kaynakları yönetimine eğilebileceği hedeflenmektedir.

Sağlıkta Dönüşüm Programı ile Ülkemize hep beraber kazandırdığımız hızlı ve kaliteli sağlık hizmetinin sürdürülebilirliğini yeni merkez ve taşra teşkilatı yapımızla sağlayacağız. Çalışanlarımızın memnuniyetinin arttığı, daha güzel çalışma ortamlarında, daha kolay iş süreçleriyle hizmet etmeyi hedeflemekteyiz.

Kamu hastaneleri teşkilat şeması şöyle oluşmuştur:

İl sağlık Müdürlerinin Rolü: İldeki temel sağlık hizmetlerini yürüten Halk Sağlığı Müdürleri ile hastane hizmetlerini sunan Kamu Hastane Birliği Genel Sekreterleri arasındaki eşgüdümü Valiler adına sağlar,
Sağlık hizmetleri konusunda gerçekleştirdikleri denetleme, izleme ve değerlendirmeye ilişkin sonuçları Valilik ve Bakanlığa bildirir,
Olağanüstü durumlarda sağlık hizmetlerinin sevk ve idaresi ile acil sağlık hizmetleri gibi birden fazla sağlık kuruluşunu ilgilendiren hususlarda Vali adına yetkili ve sorumludur.
663 KHK’da Valilerin mevcut statüsünü değiştiren herhangi bir düzenleme yapılmamıştır.
Valilerle ilişkiler yönünden diğer Bakanlıkların bağlı kuruluşlarının tabi olduğu hukuki statüye Bakanlığımızın il müdürlüğü ve bağlı kuruluşları da tabidir.

Valilerin 5442 sayılı İl İdaresi Kanunundaki atama ve nakil yetkileri ile merkezi idareye atama teklifi yetkileri ve disiplin amirliği yetkileri devam etmektedir.

Ancak 663 KHK’da Kamu Hastane Birliklerinde, il müdürlerinin ve valilerin gereksiz iş yüklerinin azaltılması amacıyla Birlik bünyesindeki personel hareketlerini yerine getirme görevi Birlik Genel Sekreterlerine yüklenmiştir. Bakanlığımızın talimat ve emirlerinin uygulanabilmesi için için ilde gereken bütün tedbirleri almaya yetkilidir.

Bakanlığımızın ve bağlı kuruluşlarının bütün il teşkilatını denetlemeye ve teftiş etmeye yetkilidir.

İl Sağlık Müdürlüğü ve bağlı kuruluşların taşra teşkilatı, Bakanlık Merkez ile olan ilişkilerini ve valilikler üzerinden gerçekleştireceklerdir.

Bağlı kuruluşların taşra yönetim birimlerinin,

stratejik görüş ve teklifleri içeren konuları, sağlık kuruluşlarının planlama ve yatırımları ile kadro ve yönetici atama talepleri gibi Valilerimizin asli rolü ile mütenasip önemli yazışmalar,

disiplin amirliği ve soruşturma yetkisi gibi işlemleri, kanunların bizzat Valinin kararı ve/veya onayını mecbur kıldığı iş ve işlemleri ile başkanlığı Vali veya yardımcısı tarafından yürütülen kurul kararları hakkındaki yazışmalar İl Sağlık Müdürlükleri üzerinden Valilik kanalıyla yapılacaktır.
Kamu Hastane Birlikleri Genel Sekreterleri birlik bünyesindeki, Halk Sağlığı Müdürleri ise il içerisindeki personel hareketlerini doğrudan gerçekleştirecektir.

Bu işlemler, Genel Sekreterler ve Halk Sağlığı Müdürleri tarafından aylık olarak İl Sağlık Müdürü ve Valiye raporlanacaktır.

Bu raporlar ile imza ve yetki devrine ilişkin düzenlemeler, Valilikler tarafından Bakanlığa da bildirilecektir.

Taşra teşkilatımızda çalışan personel, lüzumu halinde bir yılı aşmamak şartıyla il sağlık müdürlüklerimizce Valilik onayı ile taşra birimleri arasında geçici olarak görevlendirilebilecektir.
Artvin Halk sağlığı Müdürü Hakan Hac Salihoğlu da Halk Sağlığı Müdürlüğü


Artvin Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreteri Ekrem Akbaş yaptığı kısa konuşmada 663 Sayılı Kanun Hükmünde ki Kararname ile yeni bir yapılanmaya gidildiğini belirterek;

“663 sayılı kanun hükmünde ki kararname ile yeni bir yapılanma içine girdik. Sayın Bakanımızın pek çok konuşmasında ifade ettiği gibi 2002 yılından 2012 yılına kadar ki süreçte yapısal bir değişiklik yapıldı. Pek çok ülkenin 3 yılda kat ettiği yolu biz 5 yılda katettik.

Bu çok büyük bir başarıdır. Birçok ülke bu yönüyle ülkemizi örnek almaktadır. Bu dönüşümün son ayağı da Kamu Hastaneleri Birliğidir. Daha önceden merkezden yönetim vardı. İktisadi bir kural var biliyorsunuz kaynaklar her daim kıttır. Bu kıt kaynaklarla maksimum verim nasıl elde edilir. Bu dönemde bu kaynaklarla maksimum sağlık hizmeti nasıl verilir bunun derdine düşeceğiz. Bu hizmeti verirken bir profesyonellik gerektiriyor. 663 Sayılı Kanun Hükmünde Ki Kararname ile sağlıkta profesyonel yöneticilik kavramı hayatımıza giriyor.

Bu kararnamenin yürürlüğe girmesiyle birlikte hepimiz memuriyet zırhından soyunmuş olacağız. Ateşten gömleği giyerek hizmet aşkıyla bu işi vazifelerimizi yerine getireceğiz. Artvin Kamu Hastaneler Birliği olarak biz de Artvin’de daha iyi sağlık hizmetini nasıl veririz, bunun derdindeyiz. Artık sağlık çalışanları olarak kardeş hizmetkârız. Artvin halkına daha kaliteli sağlık hizmeti sunma peşindeyiz.

Artvin Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreteri Ekrem Akbaş bu sürecin özelleştirmeye dönüşmeyeceği; fakat kuruma daha özerk bir yapı kazandıracağını ifade etti. Bu sistemle yerinden yönetimin amaçlandığını ifade eden Akbaş “Yerinden yönetim daha hızlı yönetimdir. Bu düşünceyle sağlıkta sorunları yerinde görmek ve çözmek için her ile bir genel sekreter atandı. Ben de Artvin’de görev yapacağım. Basın mensubu arkadaşlara teşekkür ediyorum” dedi.

Basın Mensuplarının Artvin Devlet Hastanesi inşaatının neden durduğu sorusunu yanıtlayan Sağlık İl Müdürü Dr. Murat Küçükoğlu, “İşi yapan firma taahhütlerini yerine getirmede yetersiz kalıyordu. İhtar verdik. Ancak durumunu düzeltemedi. Ve işi yürütemeyeceğini belirterek bıraktı. Önümüzdeki günlerde yeni bir ihale açılarak kalan kısmını bitireceğiz. Gönül isterdi ki normalde şu an da bitmesi gereken hastanenin şimdi hizmete girsin. Doktor eksiğimiz yok. 46 doktor birden atandı.  Arhavi ve Hopa hastanelerinin inşaatları sürüyor. Borçka Hastanesini tadilat etmek istedik. Ama çok pahalıya mal olduğunu gördük. Yıkılarak yeni bir hastanenin yapılması için 2012 yatırım programına aldırdık. Göreve başladıktan sonar iki ambulans aldık. Sayın İsmet Acar ve Sayın Nihat Gökyiğit bağışladılar. İki ambulans daha Bakanlığımızdan söz aldık.  Sayın Valimizin destekleri ile Yeni Doğan Ünitesini kurduk. Bundan sonra yenidoğan bebeklerimiz sevk edilmeyecekler. Bu servisimizi faaliyete geçireceğiz.” dedi.

Basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Artvin İl Sağlık yöneticileri basına gösterdikleri ilgiden dolayı teşekkür ettiler.